8/03/2007 ΟΜΙΛΙΑ Στο σχέδιο Νόμου «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για τη δομή και λειτουργία…

Στο σχέδιο Νόμου «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για τη δομή και λειτουργία των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων»

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, προηγουμένως ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως πέτρα που τάραξε τα νερά. Εγώ θα έλεγα ότι είναι μια πέτρα που λιθοβολεί την πανεπιστημιακή κοινότητα, λιθοβολεί τους νέους, λιθοβολεί τους γονείς, λιθοβολεί όλους τους συντελεστές. Η πολιτική με την οποία επιχείρησε και επιχειρεί η Νέα Δημοκρατία να αντιμετωπίσει τα ζητήματα της Παιδείας στη χώρα μας, είχε ως αποτέλεσμα να τεθεί εκτός ορίου ανευθυνότητας η Κυβέρνηση, εκτός πλαισίου το εκπαιδευτικό μας σύστημα και εκτός εαυτού ολόκληρη η ελληνική κοινωνία. Τα κλειστά Πανεπιστήμια είναι αποτέλεσμα της ανεύθυνης και αλλοπρόσαλλης αντίληψης και πρακτικής του κυβερνώντος κόμματος, που για τρία χρόνια δεν κάνει τίποτα άλλο από το να προκαλεί εντάσεις με τις επιλογές του και την τακτική του τόσο στην Ακαδημαϊκή Κοινότητα όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Η κοινωνική συναίνεση που θα έπρεπε να είναι η πρώτη προϋπόθεση, εγκαταλείφθηκε εν τη γενέσει της. Όσο κι αν επιμένει λεκτικά η κυρία Υπουργός ότι πέτυχε ο διάλογος, όλοι γνωρίζουμε ότι ο διάλογος αυτός ήταν προσχηματικός και αυτό φαίνεται από το τελικό κείμενο που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή. Γιατί δεν είναι δυνατόν να θεωρεί κανείς πως στο εν λόγω νομοσχέδιο έχουν ενσωματωθεί θέσεις, προτάσεις και οράματα που πάνε μπροστά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ούτε ότι ανοίγονται δρόμοι για μια συνολικά καλύτερη εκπαίδευση στη χώρα μας. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για να υπάρξει και να σταθεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται την αμέριστη προστασία και στήριξη του Κράτους με πρώτο προαπαιτούμενο την επαρκή χρηματοδότησή του. Εδώ εντοπίζεται η πιο σοβαρή αντίφαση στο δια ταύτα του νομοσχεδίου. Πως είναι δυνατόν από τη μία πλευρά στην αιτιολογική έκθεση να αναγνωρίζεται με ανάγλυφο τρόπο η σημασία της παιδείας και της εκπαίδευσης και οι ανάγκες που προκύπτουν για την αναβάθμιση της και από την άλλη να μην γίνεται λόγος για την ταμπακέρα, δηλαδή για τα χρήματα που πρέπει να δοθούν γι’ αυτό το σκοπό.

Η δεύτερη αντίφαση στη πολιτική της Κυβέρνησης αφορά ακριβώς στην έλλειψη ολοκληρωμένης πρότασης για το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Από το νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο, τις μεταπτυχιακές σπουδές και τη δια βίου εκπαίδευση. Καμιά προσπάθεια, καμιά μεταρρύθμιση κανένα μέτρο δεν μπορούν να σταθούν και να αποδώσουν, αν δεν εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την Παιδεία που θα περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες της και τις λογικές συνάφειες μεταξύ τους. Κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από τη θέση της Νέας Δημοκρατίας. Αποσπασματικότητα, προχειρότητα, γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι ο πυρήνας των υποτιθέμενων μεταρρυθμίσεων που χαρακτηρίζουν τον περιβόητο νόμο-πλαίσιο. Διατείνονται όσοι το αποδέχονται, ότι θέτει τα θεμέλια για να γίνουν τα πανεπιστήμια ανταγωνιστικά και συμβατά με τις σύγχρονες απαιτήσεις, για να μπορέσουν οι φοιτητές να ανταπεξέλθουν όταν πάρουν πτυχία στις ανάγκες της ζωής, κυρίως στον επαγγελματικό τομέα. Διερωτώμαι που είναι οι συνέργειες του Υπουργείου Παιδείας με τους κοινωνικούς φορείς και τα άλλα Υπουργεία για το σχεδιασμό αυτής της προοπτικής; Πού αποτυπώνεται για παράδειγμα ο ρόλος του Υπουργείου Ανάπτυξης ή του Υπουργείου Απασχόλησης στην προβληματική των συντακτών αυτού του κειμένου; Φοβάμαι ότι πουθενά. Το μόνο που απεδείχθη το τελευταίο διάστημα είναι η συνέργεια με το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Κύριε Υπουργέ, δεν μπορεί ο κύριος Πολύδωρας να δώσει διέξοδο στα αδιέξοδα που δημιουργούνται με τις ευλογίες βέβαια και του κυρίου Πρωθυπουργού. Αντί να ρίξετε όλο σας το βάρος να ανοίξουν τα Πανεπιστήμια και να πάρουν τέλος τα προβλήματα που έχετε δημιουργήσει με τις επιλογές σας σε κάθε ελληνική οικογένεια με παιδιά που σπουδάζουν, επιλέγετε την ένταση. Κάνετε δηλώσεις που πυροδοτούν αντιδράσεις και λειτουργείτε υπεροπτικά και απαξιωτικά για την Ακαδημαϊκή Κοινότητα και τους πολίτες. Ίσως βέβαια το κάνετε αυτό γιατί έχετε αποδεχθεί ότι αυτή η γενιά έχει χαθεί για την παράταξή σας. Δεν έχετε όμως δικαίωμα τους σημερινούς φοιτητές να τους λοιδορείτε και να τους απαξιώνετε. Θα πρέπει επιτέλους να τους αφουγκραστείτε και να ερμηνεύσετε σωστά τις αντιδράσεις τους. Δεν βγαίνουν στους δρόμους γιατί δεν θέλουν να σπουδάσουν όπως λέτε, αλλά διαδηλώνουν γιατί επιζητούν να τους ανοιχτεί ένας δρόμος, γιατί ψάχνουν να βρουν φως για το μέλλον τους. Εσείς δυστυχώς αυτό δεν το βλέπετε. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Όσο κι αν ψάξει κανείς στα άρθρα του νομοσχεδίου, για να ανακαλύψει τομές που θα οδηγούσαν στο συμπέρασμα ότι προκύπτει μεταρρυθμιστική προοπτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν θα έχει αποτέλεσμα γιατί ακριβώς μεταρρύθμιση δεν υπάρχει.

Τι υπάρχει; Η μόνιμη επιδίωξη της Κυβέρνησης για έλεγχο από τη μεριά της στα πανεπιστημιακά πράγματα, ο περιορισμός της αυτονομίας των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και της αυτοδιοίκησή τους. Επίσης υπάρχει η συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση και η αδιαφορία για την ποιότητα των σπουδών. Ο Πρόεδρός μας έκανε μια σαφή πρόταση που θα μπορούσε να δώσει διέξοδο στο πρόβλημα αλλά εσείς δυστυχώς κλείσατε τα αυτιά σας. Δεν θέλετε την αυτοτέλεια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αντί για συνεχή και διάφανη αξιολόγηση και αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων, προωθείτε τη λογική των Υπουργικών Εγκυκλίων για τη χειραγώγησή τους. Αντί να διοικούνται τα Ανώτατα Ιδρύματα στα πρότυπα των Διεθνών και επιτυχημένων μεθόδων, πειραματίζεστε με ρυθμίσεις αδιαφανείς και χωρίς τη συμφωνία της Πανεπιστημιακής κοινότητας. Κυρίως όμως αρνείστε τη γενναία χρηματοδότηση της Παιδείας. Στην πρότασή μας για το 5% του ΑΕΠ στην Παιδεία, σφυρίζετε αδιάφορα. Όταν πρόκειται όμως να διοχετεύσετε εθνικό πλούτο σε ιδιώτες, τότε η απλοχεριά σας περισσεύει. Χειρίζεστε καθαρά επικοινωνιακά την εθνική αυτή υπόθεση και νομίζετε ότι χαϊδεύετε τα αυτιά των πολιτών όταν επικεντρώνετε το λόγο σας στο άσυλο και στους φοιτητές που αποκαλείτε «αιώνιους».

Δεν θα είναι όμως αιώνια η δημαγωγία σας. Η δική σας ασυλία στην Κυβέρνηση έχει τελειώσει. Κύριοι συνάδελφοι, το πανεπιστήμιο χρειάζεται ανοιχτούς ορίζοντες, συνεχή αναβάθμιση του κύρους του στο διεθνές επιστημονικό περιβάλλον, χρειάζεται ερευνητικό έργο, παροχή συγγραμμάτων και ελεύθερη πρόσβαση σ’ αυτά. Χρειάζεται πραγματική δωρεάν παιδεία για όλους τους φοιτητές εργαζόμενους και μη. Η Νέα Δημοκρατία απέδειξε ότι αυτούς τους στόχους ούτε θέλει ούτε μπορεί να τους πετύχει. Το ΠΑΣΟΚ σε λίγο χρονικό διάστημα ως Κυβέρνηση ανταποκρινόμενο στις δεσμεύσεις του και στις θέσεις του θα θέσει την Παιδεία της χώρας μας στην τροχιά που της αξίζει και που απαιτούν οι πολίτες και ιδιαίτερα οι νέοι. Καταψηφίζω το νόμο-πλαίσιο της Κυβέρνησης που έτσι κι αλλιώς έχει πάρει αρνητική ψήφο στην συνείδηση της Πανεπιστημιακής Κοινότητας, αρνητική ψήφο στη συνείδηση των νέων, του κάθε πολίτη που θέλει ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά του και τη χώρα.

Related Posts

Copyright © 2011-2024 perlepe.gr | Developed by Oceancube - Hosted by innoview.gr