4-4-2006 ΟΜΙΛΙΑ της βουλευτού Εύβοιας του ΠΑΣΟΚ Κατερίνας Περλεπέ-Σηφουνάκη για το σχ. Νόμου με τίτλο…

ΟΜΙΛΙΑ της βουλευτού Εύβοιας του ΠΑΣΟΚ Κατερίνας Περλεπέ-Σηφουνάκη για το σχ. Νόμου με τίτλο «Μεταρρύθμιση του Συστήματος Φαρμακευτικής Περίθαλψης» στην Ολομέλεια της Βουλής στις 4.4.2006

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, Συζητάμε σήμερα, άλλο ένα Νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που για μια ακόμη φορά φέρει ένα τίτλο αναντίστοιχο με το περιεχόμενό του. Άλλοι συνάδελφοι το έχουν αποκαλέσει ήδη ψευδεπίγραφο και παραπλανητικό, εγώ όμως θα προσθέσω και ανέξοδο όσον αφορά τη συμβολή του κρατικού προϋπολογισμού στην υλοποίηση της υποτιθέμενης «μεταρρύθμισης» που επαγγέλλονται οι συντάκτες του, αλλά επίσης πολυέξοδο για τον πολίτη, καταναλωτή φαρμάκων, της χώρας μας. Όπως προκύπτει από την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει το σχ. Νόμου, προβλέπεται για την «επαναστατική» σας παρέμβαση, συνολικό κόστος 35.000 ευρώ το χρόνο! Εξηγούμαι αμέσως – για να μην σπεύσουν κάποιοι να παρερμηνεύσουν αυτό που είπα- λέγοντας ότι για να υπάρξει πραγματική μεταρρύθμιση και στο σύστημα φαρμακευτικής περίθαλψης, χρειάζεται γενναία κρατική χρηματοδότηση των μηχανισμών και της υλικοτεχνικής υποδομής που απαιτούνται για τον έλεγχο, την αναβάθμιση, την καλύτερη λειτουργία εν πάση περιπτώσει, όλης της διαδικασίας κυκλοφορίας των φαρμάκων στην Ελλάδα.

Για παράδειγμα, για τη μηχανογράφηση που υποτίθεται ότι θα ενισχυθεί, για τον έλεγχο και την εποπτεία των φαρμάκων, δεν προβλέπεται καμία δαπάνη. Αυτό αντίθετα που προκύπτει, είναι ότι με το σχ. Νόμου το φάρμακο καθίσταται πολυέξοδο για τους πολίτες και δυσβάστακτο τελικά για τα ασφαλιστικά ταμεία. Η οικονομική επιβάρυνση των Ταμείων και της τσέπης μας, έχει σαφείς οιωνούς. Μέσα στα δύο τελευταία χρόνια, η συνολική φαρμακευτική δαπάνη είχε αύξηση 1,7 δις ευρω. Βέβαια η Κυβέρνηση προσπαθεί να κρύψει αυτά τα στοιχεία και ο προκάτοχός σας Υπουργός της Υγείας κύριε Αβραμόπουλε, έδωσε στην δημοσιότητα, τις εκτιμήσεις ιδιωτικής Εταιρείας, για την συνολική κατανάλωση και δαπάνη. Τι έγινε ο ΕΟΦ και οι υπηρεσίες του; Τι έγιναν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί; Μετά την τροπολογία Σιούφα-Παπαθανασίου, οι τιμές των φαρμάκων που δίνονται, θα εξακολουθήσουν να ισχύουν για πολύ καιρό ακόμα στη χώρα μας και παρά τις επαγγελλόμενες τροποποιήσεις που εισάγει αυτό το νομοσχέδιο. Αλήθεια γιατί η Κυβέρνηση δεν παρέμεινε στην πολιτική της χαμηλότερης τιμής, της μιας και μόνο χώρας; Τα νέα φάρμακα που θα μπουν στην κυκλοφορία (και που θάχουν τεράστιο τζίρο), πόσο θα επιβαρύνουν τη συνολική φαρμακευτική δαπάνη; Στα πιο πολλά απ’ αυτά η τιμή θα προσδιορίζεται στη Γενεύη. Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, Η Κυβέρνηση αντί να επιδιώκει τη σύγκλιση μισθών με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, καταφέρνει να εξομοιώσει τιμές προϊόντων πρώτης ανάγκης για τη ζωή των πολιτών, με τις ανώτατες τιμές της Ευρώπης. Τι είδους σύγκλιση προωθεί η Κυβέρνηση μ’ αυτή την πολιτική; Η κατάργηση της Λίστας προβάλλεται σχεδόν ως πανάκεια για την αντιμετώπιση όλου του προβλήματος της αύξησης της φαρμακευτικής δαπάνης. Εκείνο όμως που ξεχνά εντέχνως να πει η Κυβέρνηση, είναι ότι το μέτρο αποτελούσε μόνιμο αίτημα όλων των μεγαλοπαραγωγών και εισαγωγέων φαρμάκων.

Αυτό που δημιουργείται βέβαια είναι η κατάργηση της λίστας από τη μια μεριά και η δημιουργία αρνητικής λίστας από την άλλη, αφού τα Ταμεία δεν θα καλύπτουν πολλές κατηγορίες φαρμάκων που περιλαμβάνονται στα ΜΗ ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΟΥΜΕΝΑ ΦΑΡΜΑΚΑ και τα οποία βέβαια οι ασφαλισμένοι θα πληρώνουν από την τσέπη τους. Σ’ αυτά τα φάρμακα, οι τιμές σίγουρα θα απελευθερωθούν, όπως διαφαίνεται από τη συνολική λογική της Κυβέρνησης. Τα ακριβά φάρμακα που μέχρι τώρα διατίθεντο μόνο από τα φαρμακεία των Νοσοκομείων, αυτά θα δίνονται και από τα ιδιωτικά φαρμακεία. Ένας δεύτερος μηχανισμός που αίρεται, είναι ο έλεγχος των συνταγών. Στη λογική όμως αυτής της φιλελεύθερης πρακτικής, δεν περιλαμβάνονται και μέτρα που θα εξισορροπούσαν την άναρχη λειτουργία της αγοράς: Για παράδειγμα επιστημονικές επιτροπές, θεραπευτικά συνταγολόγια κ.λ.π. Βέβαια δίνεται η δυνατότητα, κατά τη βούληση του Υπουργού, να γίνεται θεώρηση – έλεγχος των συνταγών, όπως αυτός κρίνει. • Οι δύο επιτροπές που δημιουργούνται για τη Διαφάνεια, ελέγχονται απόλυτα στη σύστασή τους, από την Κυβέρνηση. Η συμμετοχή των επιστημονικών φορέων, των εργαζομένων στο χώρο, και των Ταμείων, είναι απούσα παντού. Όσον αφορά τις αλλαγές στην τιμή Αναφοράς των φαρμάκων, αυτές θα είναι υψηλές ενώ για την τιμή Ανάκτησης και την επιστροφή χρημάτων στα Ταμεία, τίποτα δεν εξασφαλίζει ότι το μοντέλο αυτό θα λειτουργήσει στην Ελλάδα, όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Αντίθετα, δίνεται η δυνατότητα στους ιδιώτες να ελέγχουν και να διαχειρίζονται τα έσοδα των Ταμείων. Σχετικά με τον επανακαθορισμό των κριτηρίων για τις άδειες των φαρμακείων, πρέπει να γίνει μια πλήρης και τεκμηριωμένη αιτιολόγηση των νέων μέτρων και κυρίως να ληφθούν υπόψη οι απόψεις των φορέων των φαρμακοποιών για να εντοπιστούν κυρίως οι περιπτώσεις και οι περιοχές που θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα οι πολίτες τους, από την καινούρια κατανομή. Συμπερασματικά • Με το νέο σύστημα θα υπάρξει αύξηση της τιμής σε πολλά νέα φάρμακα. • Θα αυξηθεί η κατανάλωση σε αξίες. • Τα ταμεία θα πληρώσουν τις νέες αυξημένες τιμές και ίσως κάποτε υπάρξουν και επιστροφές. • Η συμμετοχή των ασφαλισμένων θα αυξηθεί. • Θα ανοίξει διάπλατα η πόρτα για τις εταιρίες να εντάσσουν τα φάρμακά τους στην αγορά. Και εδώ θέτω ένα ερώτημα Όταν και εφόσον θα γίνονται οι επιστροφές από τις εταιρίες, θα υπάρχει επιβάρυνση σ’ αυτές, για το χρονικό διάστημα που θα παρέρχεται μέχρι να επιστραφούν τα χρήματα; Υπάρχει και ένα άλλο θέμα. • Οι γιατροί εν τέλει πώς θα ελέγχονται; Με τη διασταύρωση των bar codes των φαρμάκων από ένα σύστημα που δεν υπάρχει και που δεν προβλέπεται από το σχ. Νόμου ο τρόπος και ο χρόνος συγκρότησής του; Κύριοι Συνάδελφοι, Η Πολιτική της Κυβέρνησης στον τομέα του φαρμάκου, στα δύο χρόνια που πέρασαν, οδήγησε στα ύψη τις φαρμακευτικές δαπάνες. Με το νέο σύστημα που εισηγείστε με το νομοσχέδιο, πολύ φοβάμαι ότι τα φαινόμενα αυτά θα επαναληφθούν και θα είναι πιο οξυμμένα. Εν τέλει, με τις πολιτικές σας συνταγές η θεραπεία του φαρμακευτικού συστήματος όχι μόνο δεν επιτυγχάνεται, αλλά τα νοσηρά φαινόμενα υποθάλπονται και ο κίνδυνος να δημιουργηθούν καινούρια είναι ορατός. Το «φάρμακο» που προτείνετε εσείς, για την ίαση, όπως επαγγέλεσθε, του συστήματος, αποδεικνύεται αναποτελεσματικό, επικίνδυνο και υψηλού κόστους, που συνταγογραφείται βέβαια από την Κυβέρνηση με χρέωση στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς των πολιτών.

Ως βουλευτής και ως γιατρός θα έλεγα ότι σ’ αυτό το σχέδιο Νόμου θα πρέπει να αναγραφεί η φράση: «Αντενδείκνυται για την υγεία των πολιτών και του Δημοσίου Υγειονομικού συστήματος της χώρας μας». Και επειδή ασχολούμαστε με θέματα υγείας θα ήθελα να σας πω κύριε Υπουργέ, ότι σήμερα που μιλάμε και φαίνεστε ότι κόπτεστε για την αναβάθμιση του συστήματος υγείας, επτά αγροτικοί γιατροί έχουν αποσπαστεί από την Βόρειο Εύβοια στο Νοσοκομείο Χαλκίδας. Και μακάρι να ήταν εκεί και οι επτά. Ο ένας έχει αποσπαστεί από Αγροτικό ιατρείο της Βόρειας Εύβοιας κατευθείαν στο Τζάνειο Νοσοκομείο. Και βέβαια το Νοσοκομείο Χαλκίδας έχει τεράστιες ελλείψεις και θα έπρεπε να αποσπαστούν γιατροί, αλλά αυτοί θα έπρεπε να αποσπαστούν από Κέντρα Υγείας που βρίσκονται κοντά στην πόλη της Χαλκίδας, όπως των Ψαχνών και του Αλιβερίου, διότι από εκεί είναι εύκολη η πρόσβαση των πολιτών και όχι από τη Βόρειο Εύβοια, όπου υπάρχουν χωριά από τα οποία ο αγροτικός γιατρός περνά μια φορά το μήνα ενώ πριν από δύο μήνες κατάφερνε να περάσει κάθε δεκαπέντε μέρες. Σας κάνω έκκληση να δείτε αύριο κιόλας αυτό το θέμα, γιατί έχουν ξεσηκωθεί όλοι οι κάτοικοι εκεί, γιατί δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν. Σας είπα ότι πρέπει να αποσπάσετε γιατρούς στο Νοσοκομείο, αλλά όχι από τα αγροτικά ιατρεία της Βόρειας Εύβοιας.

Related Posts

Copyright © 2011-2024 perlepe.gr | Developed by Oceancube - Hosted by innoview.gr