22/05/2008 ΟΜΙΛΙΑ Στο σχ. Νόμου «Θέματα Ειδικών Επιδοτήσεων Ανεργίας και άλλες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το πρόβλημα της ανεργίας είναι ίσως το πιο ευαίσθητο κοινωνικό ζήτημα. Και κάθε φορά που τίθεται στη Βουλή ένα παρόμοιο θέμα, θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με την μεγαλύτερη υπευθυνότητα και προσοχή. Σήμερα καλούμαστε να συζητήσουμε ένα νομοσχέδιο που αφορά εν πολλοίς ανθρώπους που βρέθηκαν χωρίς δουλειά και βίωσαν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα τα δεινά της ανεργίας. Πρέπει να παρατηρήσω ότι το κείμενο αυτό είναι χωρίς αρχή, χωρίς ειρμό και χωρίς μια ενιαία λογική. Διευθετούνται, βεβαίως, ορισμένα ζητήματα. Παραμένει, όμως, ένα τεράστιο κενό. Οι κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας στα τέσσερα χρόνια που πέρασαν, δεν κατάφεραν να φέρουν ένα νομοσχέδιο με ολοκληρωμένη πρόταση για την προώθηση της απασχόλησης. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι το Κόμμα που βρίσκεται στην Κυβέρνηση, δεν έχει ούτε άποψη ούτε συγκεκριμένες θέσεις γι’ αυτό το τεράστιο ζήτημα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η παράταση των ειδικών επιδοτήσεων ανεργίας για τις περιπτώσεις των ανέργων των επιχειρήσεων που αναφέρονται στο άρθρο 1 και στο άρθρο 2 αποτέλεσαν αιτήματα των δικαιούχων επί σειρά ετών. Τέσσερα χρόνια περιμένουν για να γίνει αυτή η ρύθμιση και μέχρι σήμερα δεν έχει ικανοποιηθεί. Έτσι υπάρχουν πάρα πολλοί άνεργοι που παραμένουν χωρίς επιδότηση, χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, χωρίς δυνατότητα συνταξιοδότησης.

Παρά τις υποσχέσεις που δίνονταν κατά καιρούς από τους Υπουργούς της Νέας Δημοκρατίας, μέχρι τώρα τίποτα δεν έχει γίνει και οι άνθρωποι αυτοί βίωναν μία συνεχή ανασφάλεια και τεράστια βιοποριστικά προβλήματα. Επίσης δεν είχαν τη δυνατότητα επανένταξης στην αγορά εργασίας. Δεν την είχαν γιατί οι περισσότεροι ήταν μεγάλης ηλικίας και γιατί ζουν σε περιοχές που μαραζώνουν, όπου υπάρχει βιομηχανική κρίση και όπου δεν υπήρξε καμία προοπτική ανάπτυξης όλα αυτά τα χρόνια. Για παράδειγμα, οι πρώην εργαζόμενοι των επιχειρήσεων ΚΟΙΣΕΛΙΚ και ΜΑΡΜΕΤΑΛ στην Εύβοια βρέθηκαν χωρίς δουλειά και χωρίς πόρους, για όλα αυτά τα χρόνια από το 2004, που τελείωσε η επιδότησή τους και χωρίς βέβαια να μπορέσουν να επανενταχθούν σε εργασία λόγω και του μεγάλου της ηλικίας, αλλά και της βιομηχανικής κρίσης της περιοχής. Το ίδιο ισχύει και για τους υπόλοιπους ανέργους που περιλαμβάνονται στις ρυθμίσεις. Επιτρέψτε μου όμως μία γενικότερη αναφορά στα ζητήματα της ανεργίας και της οικονομικής κατάστασης που βιώνουν οι εργαζόμενοι τα τελευταία χρόνια σ’ όλη τη χώρα, στην έλλειψη πολιτικών για την αντιμετώπιση των αρνητικών εξελίξεων στη ζωή του οικονομικά ενεργού πληθυσμού της χώρας, στην καλπάζουσα ακρίβεια για την αντιμετώπιση της οποίας η Κυβέρνηση βεβαίως δεν έχει κάνει τίποτα μέχρι σήμερα. Αγαπητοί συνάδελφοι, οι οικονομικοί δείκτες που αφορούν τη χώρα μας και την καθημερινότητα του πολίτη είναι απογοητευτικοί. Η χώρα μας από την πρώτη θέση που βρισκόταν το 2003 στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 15 ως προς το ρυθμό ανάπτυξης, βρέθηκε το 2007 στην τέταρτη θέση. Η πορεία σύγκλισης των εισοδημάτων αυτό το διάστημα ανακόπηκε. Το πρόβλημα της ανεργίας τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζεται με αλχημείες και ημίμετρα. Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι μία πολύ μεγάλη μερίδα του πληθυσμού και ιδιαίτερα οι γυναίκες και οι νέοι ζουν καθημερινά τα εργασιακά αδιέξοδα, την ανεργία, την άγρια εκμετάλλευση, ενώ από την άλλη μεριά το εμπόριο ελπίδας και ρουσφετιού οργιάζει. Στις φθίνουσες περιοχές, όπως είναι για παράδειγμα το Μαντούδι στο νομό μου, η κατάσταση είναι ακόμα πιο τραγική. Η μείωση της ανεργίας, που επαίρεται η Νέα Δημοκρατία ότι πέτυχε αυτά τα χρόνια, είναι ένα συμπέρασμα βασισμένο σε μία πολιτική που αύξησε τον αριθμό των μη οικονομικά ενεργών, που αύξησε την απασχόληση της μιας ώρας, τα STAGE και την ημιαπασχόληση στο Δημόσιο. Αυτοί οι εργαζόμενοι βεβαίως νιώθουν ακόμα περισσότερο το βάρος των επώδυνων στοιχείων της οικονομίας και εξισώνονται ουσιαστικά με τους άνεργους. Αναφέρω μερικά χαρακτηριστικά στοιχεία που έχουν οδηγήσει όλους τους εργαζόμενους σε απόγνωση: Το κόστος διαβίωσης μιας τετραμελούς οικογένειας ξεπερνά σήμερα τα τρεις χιλιάδες ευρώ, ποσό που δεν μπορεί να συμπληρωθεί ακόμα και αν δουλεύουν όλοι στην οικογένεια. Ο πληθωρισμός αγγίζει πλέον το 4,5%, η επίπτωση της αύξησης της τιμής του πετρελαίου στην Ελλάδα είναι διπλάσια από την επίπτωση στις χώρες από τις οποίες υποτίθεται ότι εισάγεται αυτός ο πληθωρισμός, η ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης και λαϊκής κατανάλωσης έχει εκτοξευθεί στα ύψη και οι τιμές των βιομηχανικών προϊόντων δυστυχώς στη χώρα μας αυξάνονται με ρυθμούς που ξεπερνούν το 11%, ενώ στην Ευρωζώνη είναι 4,1%. Επιπλέον η μείωση των πραγματικών εισοδημάτων των νοικοκυριών, έχει εξωθήσει στον υπερδανεισμό και σήμερα το χρέος των νοικοκυριών έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2003 έως το 2007. Όπως είπα και προηγουμένως, αυτά τα προβλήματα βαρύνουν ακόμα περισσότερο τους άνεργους στους οποίους μ’ αυτό το σχέδιο νόμου δίνεται μία παράταση στην επιδότηση της ανεργίας. Για τους ανθρώπους αυτούς, όπως και για άλλους ανέργους, όταν ήταν στην κυβέρνηση το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είχε φροντίσει να τους στηρίξει στα πλαίσια της κοινωνικής του πολιτικής.

Το 1996 με το ν. 2388 οι μισθωτοί, που απολύθηκαν τότε από τις μεταλλευτικές επιχειρήσεις χωρίς υπαιτιότητά τους, εντάχθηκαν στην ειδική επιδότηση ανεργίας από τη στιγμή που έμειναν άνεργοι. Σε αυτόν, αλλά και σε άλλους νόμους, εντάχθηκαν στα προγράμματα ειδικής επιδότησης ανεργίας οι απολυμένοι και άλλων επιχειρήσεων. Με τις παρατάσεις που δόθηκαν μετά και σε άλλους νόμους, όπως ο ν. 3144/2003, η επιδότηση αυτή και τα ασφαλιστικά συνταξιοδοτικά δικαιώματα καλύπτονταν μέχρι τον Αύγουστο του 2004, για όσους συνέχιζαν να παραμένουν στην ανεργία. Από τότε όλες αυτές οι επιδοτήσεις σταμάτησαν. Εδώ θέλω να επισημάνω ότι επί τέσσερα χρόνια κατέθετα διαρκώς τροπολογίες και έκανα συναντήσεις με τους αρμόδιους Υπουργούς για να παραταθεί αυτή η ειδική επιδότηση αλλά ποτέ δεν έγιναν δεκτές από κανέναν Υπουργό. Έρχεστε με πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση, τέσσερα χρόνια μετά, να παρατείνετε αυτή την ειδική επιδότηση, χωρίς να αναλογιστείτε, όλοι αυτοί οι άνεργοι πώς επιβίωσαν αυτά τα χρόνια, χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, χωρίς να μπορούν να συνταξιοδοτηθούν, χωρίς τα απαραίτητα για την επιβίωσή τους. Αντίστοιχα προβλήματα με τους εργαζόμενους των μεταλλευτικών επιχειρήσεων αντιμετώπιζαν οι απολυμένοι της ΠΙΝΔΟΣ Α.Ε. και στα Συνεταιριστικά Λιπάσματα, αλλά και της ΕΛΛΕΝΙΤ. Όσον αφορά στα άρθρα, συμφωνούμε σίγουρα με τις παρατάσεις που προβλέπονται στα άρθρα 1 και 2, απλά επισημαίνω και πάλι την ολιγωρία σας όλα αυτά τα χρόνια. Θέλω να πω ότι σε κάθε περίπτωση χρειάζονται ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης. Σε περιοχές που βρίσκονται σε βιομηχανική κρίση και σε φθίνουσα πορεία, η αντιμετώπιση της ανεργίας θα πρέπει να προλαμβάνεται. Δεν αρκεί μόνο η θεραπεία εκ των υστέρων, που είναι απαραίτητη, αλλά δεν λύνει το πρόβλημα. Όσον αφορά τα επόμενα άρθρα του νομοσχεδίου, θέλω να σημειώσω το εξής: Για το άρθρο 3 με το οποίο ο Οργανισμός Εργατικής Εστίας ορίζεται δικαιούχος υλοποίησης πράξεων στα πλαίσια του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού 2007-2013» καθώς και άλλων προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να παρατηρήσω, ότι τα ερωτήματα που έθεσα και εγώ και άλλοι συνάδελφοί μου στην Επιτροπή, δεν απαντήθηκαν επαρκώς. Πέρα από το πρόγραμμα για τη λειτουργία δομών για το παιδί και τη στήριξη της εργαζόμενης μητέρας, τα λοιπά προγράμματα δεν αναφέρονται, όπως δεν διευκρινίζεται και πού θα κατανεμηθούν τα χρήματα αυτά και με ποιο τρόπο. Είναι πολύ γενικόλογη η αναφορά στο άρθρο για τις «νέες πράξεις» που αναλαμβάνει ο Οργανισμός Εργατικής Εστίας. Στο άρθρο 4 προβλέπεται η ηλεκτρονική υποβολή εντύπων για το Υπουργείο Απασχόλησης και τους εποπτευόμενους φορείς. Σίγουρα συμφωνούμε. Είναι μια θετική ρύθμιση, θα πρέπει, όμως, να υπάρξει μια ουσιαστική αναβάθμιση τεχνολογική και αναδιοργάνωση, για να υπάρξει και βελτίωση στις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες. Με το άρθρο 5 δίνεται μια παράταση δυο ετών στη πενταετή προθεσμία που ισχύει για να ασκούν καθήκοντα ιατρού εργασίας στις επιχειρήσεις, οι γιατροί που δεν έχουν την ειδικότητα αυτή.

Εδώ να επισημάνω ότι το Υπουργείο Υγείας καθυστέρησε πάρα πολύ. Βέβαια, θα μου πείτε ότι έχει διαλυθεί όλο το δημόσιο σύστημα υγείας στη χώρα και δεν θα ολιγωρούσε γι’ αυτή τη ρύθμιση η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και το Υπουργείο Υγείας; Μόλις πριν ενάμιση μήνα το ΚΕΣΥ είπε πώς θα μπορούν να πάρουν την ειδικότητα του γιατρού εργασίας οι άλλες ειδικότητες και αύξησε και τις θέσεις για τους γιατρούς εργασίας. Εγώ να επισημάνω ότι θα πρέπει να προσλαμβάνονται στις επιχειρήσεις πρώτα οι γιατροί που έχουν την ειδικότητα του γιατρού εργασίας και μετά, εάν δεν καλύπτονται από αυτούς οι θέσεις, να προσφεύγουμε στους γιατρούς που δεν έχουν αποκτήσει ακόμη αυτή την ειδικότητα. Θα πρέπει οι επιχειρήσεις να είναι σε επικοινωνία με τους Ιατρικούς Συλλόγους. Θέλω να τονίσω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η προαγωγή και της υγιεινής και της ασφάλειας στους χώρους εργασίας πρέπει να αποτελεί ένα συστατικό στοιχείο της κοινωνικής πολιτικής. Με το άρθρο 6 ο ΟΑΕΔ δεν υπόκειται σε κυρώσεις για μη τήρηση των προθεσμιών που προβλέπονται στο νόμο περί υποβολής αναλυτικών περιοδικών δηλώσεων για κάποιες περιπτώσεις. Και πάλι να κάνω μια παρατήρηση. Δεν επιτρέπεται ο ΟΑΕΔ μετά από επτά χρόνια που έχει μηχανοργάνωση, ακόμη να καθυστερεί να διεκπεραιώσει τις υποχρεώσεις του. Για τις περιπτώσεις των επιδομάτων που αναφέρονται στο άρθρο, η απαλλαγή του ΟΑΕΔ από κυρώσεις εκπρόθεσμης υποβολής είναι δικαιολογημένη, όχι, όμως, και η απαλλαγή από τις κυρώσεις σε κάθε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής. Η ασφάλιση των δικαιούχων παροχών του ΟΑΕΔ, όπως κάθε ασφαλισμένου, θα πρέπει να γίνεται χωρίς καθυστέρηση.

Με το άρθρο 7 η αρμοδιότητα για τη σύσταση και η ευθύνη για τη λειτουργία ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης θα έρθουν πλέον αποκλειστικά στον ΟΑΕΔ. Ο αποχαρακτηρισμός που είχε γίνει πριν από ένα χρόνο περίπου των εταιρειών που είχαν την ευθύνη για τα Ι.Ε.Κ. με την υπαγωγή τους στην εποπτεία του Υπουργείου Απασχόλησης είχε δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα στη λειτουργία των ινστιτούτων και παραμένει το ερώτημα γιατί είχαν αυτονομηθεί και ποιοι εξυπηρετήθηκαν αυτό το διάστημα. Η εταιρεία «Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε.» είχε μετατραπεί με νόμο το Μάιο του 2007 σε Δ.Ε.Κ.Ο., ήταν υπό την εποπτεία του Υπουργείου Απασχόλησης, αλλά είχε μια τεράστια δυσλειτουργία και οι εκπαιδευτικοί και οι εκπαιδευόμενοι για περισσότερους από οκτώ μήνες δεν είχαν πληρωθεί. Δεν κατάλαβα τι εποπτεία ήταν αυτή από το Υπουργείο Απασχόλησης σε αυτή τη Δ.Ε.Κ.Ο. που δημιουργήσατε. Με αφορμή, τώρα, τις ρυθμίσεις για τον ΟΑΕΔ και την κατάρτιση των εργαζομένων, θέλω να αναφέρω επιγραμματικά τα εξής: το ΠΑ.ΣΟ.Κ. επιδιώκει την πλήρη κατοχύρωση του δικαιώματος των ανέργων για κατάρτιση και επανακατάρτιση. Ο ΟΑΕΔ χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση, ανασυγκρότηση και αποκέντρωση σε περιφερειακό επίπεδο με τη δημιουργία περιφερειακών ΟΑΕΔ, που να έχουν πλήρη οργανωτική, λειτουργική και οικονομική αυτοδυναμία. Τα ενιαία κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με την τοπική αυτοδιοίκηση, με τις επιχειρήσεις και με τις τοπικές κοινωνίες. Όσον αφορά το άρθρο 8 για την προαιρετική ασφάλιση στο ΤΑ.Π.Π.Ε.Λ. συμφωνούμε. Εξάλλου ήταν και αίτημα των εργαζομένων στη Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων. Στο άρθρο 9 ενσωματώθηκε υπουργική τροπολογία που προβλέπει μια ρύθμιση για τους εκπαιδευτικούς του ΟΑΕΔ. Είναι ρουσφετολογικού χαρακτήρα. Η Νέα Δημοκρατία ενδιαφέρεται για τους εκπαιδευτικούς της τριετίας 1990-1993, όπως ενδιαφέρθηκε και για τους αγροφύλακες της περιόδου 1990-1993. Το κάνει για να εξυπηρετήσει κάποιους με μονομερή τρόπο και βέβαια για να αποκομίσει κομματικά οφέλη. Υπάρχουν ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί του ΟΑΕΔ από την περίοδο του 1988-1989, οι οποίοι κινδυνεύουν και το καλοκαίρι να απολυθούν μετά από τόσα χρόνια. Είχε κατατεθεί από τη μεριά του ΠΑ.ΣΟ.Κ., από τον κ. Βερελή, πριν από ένα χρόνο τροπολογία η οποία δεν έγινε δεκτή. Εγώ ζητάω σήμερα, κυρία Υπουργέ, να κάνετε δεκτή και αυτή την τροπολογία για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι δεν είναι περισσότεροι από δέκα, της περιόδου 1988-1989, γιατί κινδυνεύουν να μείνουν άνεργοι μετά από τόσα πολλά χρόνια.

Όταν κάνετε ρύθμιση για τους εκπαιδευτικούς του 1990-1993, έλεος, προβλέψτε κάτι για τους εκπαιδευτικούς που ήταν πριν από αυτούς. Και με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να ρωτήσω ξανά, γιατί δεν μου έχει απαντηθεί, μέσα στο 2007 πόσοι Π.Ε., Τ.Ε. και Δ.Ε. μονιμοποιήθηκαν. Το Υπουργείο έλεγε ότι θα μονιμοποιηθούν περίπου 70, εμείς ξέρουμε ότι μέχρι σήμερα έχουν μονιμοποιηθεί περίπου 280. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το τεράστιο θέμα της ανεργίας η υγιεινή και η ασφάλεια των εργαζομένων, η επαγγελματική κατάρτιση, οι υποστηρικτικές δομές του κράτους για τον κόσμο της εργασίας, είναι ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίζει μια κυβέρνηση με ένα συνολικό σχέδιο. Απαιτείται συγκεκριμένο σχέδιο, με θέσεις και δράσεις, που να αποφέρει χειροπιαστά αποτελέσματα, που θα βελτιώσει ουσιαστικά τη θέση των εργαζομένων, που θα δίνουν προοπτική στη νέα γενιά για δίκαια και ασφαλή επαγγελματική και κοινωνική ζωή. Δυστυχώς, τέτοιο σχέδιο και τέτοιες πολιτικές προτάσεις δεν διαθέτει η Νέα Δημοκρατία. Η κατάσταση πάει από το κακό στο χειρότερο. Ευχαριστώ. Κυρία Πρόεδρε, θέλω να ρωτήσω, να αναφερθώ τώρα στις τροπολογίες ή θα αναφερθούμε μετά; Τώρα. Έχετε καταθέσει, κυρία Υπουργέ, τρεις τροπολογίες, που πρέπει να πω ότι είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Η τροπολογία για την πρακτική άσκηση μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών βάζει κανόνες και θα την ψηφίσουμε. Με την τροπολογία που ζητάει η ΓΣΕΕ να πληρώνει η Εργατική Εστία το 50% του εφ’ άπαξ στους εργαζόμενους στις συνδικαλιστικές οργανώσεις συμφωνούμε, είναι αίτημα της ΓΣΕΕ. Και να κάνω ένα σχόλιο: συμφωνούμε και με την τροπολογία που φέρνετε για την αύξηση των ξεχωριστών ποσοστών για τους τρίτεκνους Θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι εδώ όλοι οι συνάδελφοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που είχαμε μιλήσει, όταν είχατε φέρει το νομοσχέδιο για τους τρίτεκνους, είχαμε επισημάνει ότι δεν γίνεται με τα ίδια ποσοστά να συμπεριληφθούν όλοι. Εγώ συγκεκριμένα είχα πει ότι δεν μπορείτε να προσθέτετε καρέκλες στο τραπέζι και να παραμένει το ίδιο καρβέλι, να πρέπει να φάνε δηλαδή οι επιπλέον από το ίδιο καρβέλι, αλλά θα έπρεπε να έχετε αυξήσει τα ποσοστά. Θεωρώ ότι και αυτή είναι προς τη θετική κατεύθυνση, από τη στιγμή που προβλέπετε ξεχωριστό ποσοστό για τους τρίτεκνους και όχι αυτό το 10% που προβλεπόταν για όλους ανεξαρτήτως. Ευχαριστώ πολύ.

Related Posts

Copyright © 2011-2021 perlepe.gr | Developed by Oceancube - Hosted by innoview.gr