08-02-2011 ΟΜΙΛΙΑ στο σχ. νόμου «Διαρθρωτικές αλλαγές στο σύστημα υγείας και άλλες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Οι πολυάριθμες, πολύ σημαντικές και πολύ καθοριστικής σημασίας στην πλειοψηφία τους αλλαγές που προωθούνται με το παρόν σχέδιο νόμου για το σύστημα Υγείας της χώρας, υποδηλώνουν τη βούληση της Κυβέρνησης να αντιμετωπίσει στρεβλώσεις και κενά που συσσωρεύτηκαν στις λειτουργίες και στις παρεχόμενες υπηρεσίες στο χώρο της υγείας. Πρώτος στόχος είναι η υπεράσπιση των πόρων που διατίθενται για την Υγεία, μέσα από την πάταξη της σπατάλης, της αδιαφάνειας και της κακοδιαχείρισης. Με τα μέτρα που λαμβάνουμε με αυτό το νομοσχέδιο και πρώτα από όλα με την αλλαγή στο σύστημα προμηθειών, εξασφαλίζουμε τη χρηστή διαχείριση των χρημάτων των φορολογουμένων, που προορίζονται για τις υγειονομικές τους ανάγκες. Αν δεν αποφασίζαμε τώρα, να μπει τέρμα στην παράλογη έως και φαύλη οικονομική διαχείριση και στις ανεξέλεγκτες προμήθειες, το σύστημα θα κατέρρεε οριστικά. Με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου μπαίνει τάξη για την οικονομική επιβίωση και προοπτική του ΕΣΥ, σ’ αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο για την οικονομία και τη χώρα μας, δεδομένου ότι πρόκειται για μια πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία. Με το νέο τρόπο προμηθειών αποκλείονται τα απαράδεκτα φαινόμενα των αναθέσεων ή των διαγωνισμών με φωτογραφικούς όρους. Αποκαθίσταται η διαφάνεια, ενώ οι παραγγελίες για υλικά ή υπηρεσίες θα ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες, και θα υπάρχουν πλέον κυρώσεις για όποιον, ηθελημένα ή λανθασμένα, δεν δίνει σωστά στοιχεία για τις ζητούμενες προμήθειες.

Με το νέο σύστημα υπηρετείται ο στόχος για τις χαμηλότερες τιμές και την υψηλότερη ποιότητα, υπηρετείται με το νέο σύστημα και όλ’ αυτά με τους πιο καθαρούς διαγωνιστικούς όρους. Βεβαίως, εδώ θέλω να επισημάνω ότι θα πρέπει να προσέχουμε πάρα πολύ σε ότι αφορά την ποιότητα στα υλικά, γιατί έχει παρατηρηθεί σε πάρα πολλά νοσοκομεία να έχουν παραγγελθεί αναλώσιμα υλικά, όπως σύριγγες, μάσκες για τους αρρώστους κ.λ.π. τα οποία είναι πάρα πολύ κακής ποιότητας. Για παράδειγμα, έχει παρατηρηθεί να χρειάζονται πέντε σύριγγες για να πάρεις αίμα από έναν άρρωστο, σύριγγες που χαλάνε τις φλέβες, ενώ δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι μάσκες για το οξυγόνο. Γι’ αυτό ναι μεν θα πρέπει να απαιτούμε τη χαμηλότερη τιμή, αλλά θα πρέπει να διασφαλίζουμε και την καλύτερη ποιότητα, γιατί τελικά το φθηνό θα αποδειχθεί πολύ ακριβότερο από ένα πολύ ακριβό και καλό υλικό. Επίσης, απαιτούνται συγκεκριμένες εξειδικεύσεις για να δουλέψει αποτελεσματικά το νέο σύστημα προμηθειών. Αναφέρω επιγραμματικά την ανάγκη για ανάπτυξη κεντρικής βάσης δεδομένων για προμήθειες, την εξασφάλιση επιχειρησιακών σχεδίων για όλα τα επίπεδα λειτουργίας του συστήματος υγείας, την επαρκή και έγκαιρη στελέχωση των εμπλεκομένων υπηρεσιών προμηθειών, την κάλυψη προαπαιτούμενων για τη λειτουργία του συστήματος, όπως το διπλογραφικό σύστημα, την ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών. Ειδικά για τον Φορέα του άρθρου 12 που μπορεί να αναλαμβάνει την εκτέλεση συμβάσεων για λογαριασμό της αναθέτουσας αρχής,θα πρέπει να εξασφαλίζονται οι πλέον φερέγγυοι της αγοράς. Γι’ αυτό, τα κριτήρια επιλογής, χρειάζεται να είναι τα πιο αυστηρά. Σε καμιά περίπτωση, δεν πρέπει ο φορέας αυτός να γίνεται άλλοθι για αποτυχίες ή αστοχίες στο νέο σύστημα προμηθειών. Δεύτερη επιδίωξη αυτού του νομοσχεδίου, είναι η ισότιμη πρόσβαση όλων των ασφαλισμένων σε ένα ενιαίο σύστημα παροχής υπηρεσιών υγείας με κοινούς όρους λειτουργίας και παροχής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι σήμερα υπάρχει ένα σωστό και ικανοποιητικό επίπεδο παροχών υγείας. Δυστυχώς, οι ουρές στο ΙΚΑ ή τα ραντεβού που περνάνε μήνες για να κλειστούν είναι η καθημερινή πραγματικότητα που εξοργίζει τον πολίτη. Αυτό πρέπει να αλλάξει και εκεί στοχεύει η ενοποίηση των υπηρεσιών υγείας του ΙΚΑ, του ΟΓΑ του ΟΑΕΕ και του ΟΠΑΔ, με τις δομές του ΕΣΥ. Η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας σ’ αυτόν ακριβώς τον στόχο αποσκοπεί και αποτελεί το μεγάλο βήμα για την υλοποίηση της ολοκληρωμένης Α΄βάθμιας Φροντίδας. Όταν επιτρέψουν οι οικονομικές συνθήκες, θα προχωρήσουμε σε κάθε αναγκαίο μέτρο και έργο, προκειμένου η πρώτη βαθμίδα υγείας, με ότι αυτή περικλείει, να πραγματωθεί πλήρως. Η τρίτη μεγάλη παρέμβαση, αφορά στοχευμένα και ποσοτικά προσδιορισμένα, στον έλεγχο και στη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης. Όλοι οι εμπλεκόμενοι στην παραγωγή, διάθεση και εμπορία του φαρμάκου πρέπει να συνεισφέρουν στη μείωση της δαπάνης αυτής, μέχρι να καταφέρουμε ως χώρα η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη να πλησιάσει το μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε.

Για να ανταποκριθούν, όμως, τόσο οι φαρμακοποιοί όσο και οι έμποροι στις επιστροφές και στις μειώσεις του ποσοστού κέρδους τους, πρέπει πρώτα το κράτος να τηρήσει την νομοθετική δέσμευσή του, για έγκαιρη πληρωμή τους. Πρέπει πλέον και το κράτος και η αγορά να τηρούν τις υποχρεώσεις του. Με αφορμή τις ρυθμίσεις για τους φαρμακοποιούς και τα νέα κριτήρια για τη λειτουργία των φαρμακείων, θάθελα να υπογραμμίσω τον ιδιαίτερο στόχο. να προστατευτούν οι λειτουργοί αυτοί της υγείας, από τα επιχειρηματικά συμφέροντα που δεν ενδιαφέρονται για τις υγειονομικές ανάγκες της κοινωνίας, αλλά μόνο για το κέρδος. Για να μην προκληθεί τεχνητή αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης από την αύξηση των φαρμακείων, πρέπει να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό και σ’ όλα τα ταμεία, η Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση. Αυτό είναι προαπαιτούμενο για να πετύχει και το σύστημα. Θέλω να κάνω κάποιες ακόμα επισημάνσεις για τις προβλέψεις του νομοσχεδίου. Με τη θετική ρύθμιση για τους αγροτικούς γιατρούς θα αντιμετωπισθεί το πρόβλημα που καταταλαιπωρούσε τους κατοίκους της υπαίθρου. Από τη στιγμή που η θέση του αγροτικού γιατρού, θα προκηρύσσεται πέντε μήνες πριν και δεν φεύγει ο αγροτικός που υπηρετεί, μετά από δύο μήνες έως ένα χρόνο, εάν δεν πληρωθεί η θέση, αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό που θα μας λύσει πολλά προβλήματα στην ύπαιθρο. Σήμερα περιμένουν μήνες και μήνες για να πάει ο επόμενος αγροτικός γιατρός. Τέλος, όσον αφορά τους πολύτεκνους και τους τρίτεκνους και με αφορμή το σχετικό άρθρο του νομοσχεδίου, θεωρώ ότι, στην πρώτη ανάσα για την οικονομία μας, οι οικογένειες αυτές θα πρέπει να στηριχθούν και περισσότερο και ορθολογικότερα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Αυτό που θα πρέπει να εξετάσουμε όταν ολοκληρωθεί η εφαρμογή αυτού του σχεδίου νόμου, είναι το κατά πόσο βελτιώθηκαν τα πράγματα για τον πολίτη. Δηλαδή πόσο ωφελημένοι θα βγουν οι χρήστες των υπηρεσιών υγείας σε δύο ζητήματα: Πρώτον, σ’ αυτές καθ’ αυτές τις υγειονομικές τους ανάγκες και την κάλυψή τους, και δεύτερον στη διασφάλιση ότι η αλλαγή είναι βιώσιμη, μπορεί να συνεχιστεί και μπορεί να βελτιωθεί στο μέλλον. Οι προσπάθειες όλων και κατά κύριο λόγο του Υπουργείου Υγείας, πρέπει να στοχεύουν στην επιτυχία και των δύο αυτών ζητημάτων. Αισιοδοξώ ότι θα τα καταφέρουμε. Ευχαριστώ.

Related Posts

Copyright © 2011-2021 perlepe.gr | Developed by Oceancube - Hosted by innoview.gr